ISKOLÁNK BEMUTATÁSA
Iskolánk Sajókaza település egyetlen általános iskolája. Fenntartója, működtetője a Kazincbarcikai Tankerületi Központ.
1. Az intézmény környezete:
Sajókaza B-A-Z megyében, a Kazincbarcikai Járásban található. A település nagy múltra tekint vissza. Virágzó bányásztelepülés volt, ezen kívül a lakosság paraszti gazdálkodással foglalkozott. A rendszerváltás után a környékbeli ipari üzemek, bányák bezártak. A településen elszegényedett a lakosság egy része, a létminimum alatt élő családok száma nőtt. Napjainkban már egyre több család helyzete javul, de ez nem változtat azon, hogy sokan a közeli nagyváros iskoláiba járatják a gyermekeiket. Mindez befolyásolja, sőt meghatározza az iskolai nevelő-oktató munkát.
2. Az iskolai közösség bemutatása:
Diákjaink jelentős része szociális hátrányokkal küzdő tanuló. Sokan közülük komoly erőfeszítéseket tesznek, hogy ezt ellensúlyozni tudják, ledolgozzák. Szorgalmasak, kitartóak, ösztöndíjat nyernek el. A legtöbb esetben a szülői ház partner ebben.

Jelentős hátránnyal érkezik viszont a tanulók egy másik része. Akik nem jártak rendszeresen óvodába, azoknál a gyerekeknél nem alakulhattak ki azok a képességek, amelyek elengedhetetlenek az iskolai sikerességhez. Ebben az esetben gondot okoz a beilleszkedés, nehezen fogadják el a kötöttségeket. Diákjaink sokat hiányoznak, a nagyobb diákok körében gyakori jelenség az agresszió, az érdektelenség, a fegyelmezetlenség. Hiányzik a motiváció, a szorgalom, a kitartás, a tudásvágy.
Iskolánk 8 évfolyamos általános iskola, évfolyamonként 2-2 osztállyal, tehát jelenleg 16 tanulócsoporttal működünk.
Tanulói létszám: 280-300 fő között van

A főállású pedagógusok mellett (akiknek a száma folyamatosan csökken) óraadókat is foglalkoztatunk. Iskolatitkár, két pedagógiai asszisztens, technikai dolgozók segítik az oktatást.
A fenntartó közfoglalkoztatott dolgozókat is alkalmaz felügyelői, takarítói, portási, fűtői, pedellusi feladatokra.
A nevelőtestület tagjain kívül a gyógypedagógiai feladatokat utazó gyógypedagógusok látják el. A tankerület segítségével heti egy napon pszichológus, szociális segítő is dolgozik az intézményben. A pedagógusokra jellemző a folyamatos önképzés. A kollégák kihasználják a továbbképzési lehetőségeket. A pályázati pénzekből finanszírozott képzéseken általában a teljes tantestület részt vesz.
A nevelőtestületről elmondható a nyitottság, a lelkiismeretes munkavégzés, a jó együttműködési képesség, amely garanciát jelent a jó szakmai munkára.
3. Tárgyi feltételek
Az iskolaépület négy részből áll, az egyik szárnyát 1956-ban, a másikat 1986-ban adták át. Az új szárny később tornateremmel bővült. A régi épületrészt 2005-ben sikerült felújítani. 2016-ra a tárgyi feltételek terén jelentős javulás történt, hiszen Sajókaza Község Önkormányzata ÉMOP pályázat segítségével nagyszabású fejlesztést hajtott végre, két új szárnnyal bővítette az intézményt. Az egyikben tantermek, öltözők, fejlesztő szoba, a másikban tornaszoba, ebédlő, büfé kialakítására került sor. Itt kapott helyet az új konyha is.
A gyerekek oktatása az alábbi helyiségekben történik:
– tanterem: 17 – könyvtárszoba
– informatika terem – tornaterem
– fejlesztő szoba – tornaszoba
Tanulóink jól felszerelt, szép iskolában tanulhatnak. A Kazincbarcikai Tankerület folyamatosan látja el az iskolánkat technikai eszközökkel, segíti az épület külső, belső karbantartását, felújítását.

4. Oktató-nevelő munka
Pedagógiai programunkban fő feladatunknak a hátrányok ledolgozását, az alapkészségek fejlesztését tekintjük. Sok időt fordítunk az emberi együttélés szabályainak kialakítására, a kitartás, a szorgalom elsajátítására, az alapvető erkölcsi értékek megismertetésére. Célunk a személyiség sokoldalú fejlesztése. Hogy a családok helyzetén könnyítsünk, iskolánk részt vesz az iskolatej és iskolagyümölcs programban. Minden gyermeknek ingyen jár az étkezés, a tankönyv, és az önkormányzat is segít a taneszközök biztosításában.
Nevelési területen kiemelt szerepet kap az egészséges életmódra nevelés és a környezeti nevelés. Tanulóink között találunk sajátos nevelési igényű (SNI) és beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézséggel (BTM) küzdő diákokat is. SNI-s tanulóinkat a többiekkel együtt, integráltan neveljük.
Iskolánkban nagy hangsúlyt fektetünk a tanórán kívüli foglalkozások megszervezésére.. Hogy vonzóvá tegyük a délutáni benntartózkodást, változatos, a gyerekek kívánsága, igényei alapján összeállított szakköri, sportköri kínálatot biztosítunk diákjainknak. Bevezettük a művészeti oktatást is.

Rengeteg szabadidős programot szervezünk.
A tanulóknak a programok ingyenesek, pályázati, alapítványi támogatásból finanszírozzuk ezeket. Habár iskolánkban inkább a felzárkóztatásra kell a hangsúlyt helyeznünk, igyekszünk bevonni a diákokat az őket érdeklő versenyekbe is.
Tanulóink eredményeinek javítása érdekében kapcsolódtunk be az Útravaló ösztöndíjprogramba már a kezdet kezdetén, és azóta is minden évben újra és újra pályázunk. Iskolánkból egy-egy kivétellel szinte minden tanuló továbbtanul. Jól teljesítő diákjainkat megbecsüljük, teljesítményüket elismerjük. A kirándulásokon ingyenesen vehetnek részt. „Akikre büszkék vagyunk” programunk jutalmazza a tanulókat félévkor, év végén, és a nyolcadikosokat a ballagásuk alkalmából.

Jó kapcsolatot ápolunk az intézmény minden partnerével. Kölcsönösen segítjük, támogatjuk egymás munkáját.
